The Spiders ja Sounds BOTB 12.11.2016

The Spiders oli Turun ensimmäisiä rautalankayhtyeitä. Se perustettiin vuonna 1962 ja lopetti aktiiviuransa vuonna 1965. Spidersin uusi tuleminen liittyy toukokuussa 2006 pidettyyn TKHS:n järjestämään ensimmäiseen Föribeat-konserttiin, jossa esiintyivät Spidersin lisäksi vuosikymmenien jälkeen uudestaan elvytetyt 1960-luvun turkulaiset bändit kuten Jolly Jokers, Uudenmaankatu 15, Victors, Madmen, Walker Group ja Yellow.

TKHS sai alkunsa 60-lukulaisista turkulaisista soittajista koostuneen Horny Jack-nimisen yhtyeen keskuudessa tavallaan pienen porukan sisäpiiripuuhana mutta toiminta laajeni pian varteenotettavaksi konserttien järjestäjäksi. Seura rekisteröitiin ja täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Seuran kannatusjäseniin kuuluu kolmisen sataa 60-luvun rautalanka- ja beatmusiikin ystävää. Myös folk on edustettuna seuran toiminnassa.

Luettelo TKHS:n järjestämistä tapahtumista on välilehdellä Tapahtumat.(tulossa, sivut työn alla)

10-vuotistaipaleensa siivittämänä TKHS on tänä syksynä toteuttanut pitkäaikaisen haaveensa saada säännöllistä klubitoimintaa Turun alueelle rautalanka- ja beatmusiikin ystäville. Klubin nimi on Beat On The Boat. Nimi syntyy siitä, että klubi-illat joka kuukauden toisena viikonloppuna pidetään vanhalla S/S Borella, Linnakatu 72:n kohdalle ankkuroituun nostalgialaivaan, jolla varhaiset ruotsinmatkailijat Turusta 50-luvulla matkustivat Tukholmaan.

Beat On The Boatin järjestyksessä toinen klubi-ilta on marraskuun 12. päivänä. Tilaisuudessa esiintyvät kaksi rautalangan varhaisjättiläistä, turkulainen The Spiders ja helsinkiläinen The Sounds. Edellinen perustettiin vuonna 1962 ja jälkimmäinen vuoden 1961 lopulla. The Sounds räjäytti pankin alkuvuonna 1963 kun heidän levyttämänsä Emma-valssi rautalanka/twist-sovituksena nousi suomilistojen ykköseksi. Saman vuoden kesäkuussa The Sounds oli ensi kertaa keikalla Turussa. Föribeat-kirjassa on kuvaus tuosta keikasta:
”Tulipunaiset lankkukitarat liekehtivät kerrostalojen välistä pilkottavan iltapäiväauringon loisteessa. Vibrakammet kiiltävät. Mustat vahvistinkaapit ja kaikulaitteet tuuppaavat kerrostalojen rajaamaan akustiseen avaruuteen tuttuja mutta kuitenkin niin erilaisilta kuulostavia säveliä. Neljä tummiin pukuihin, valkoisiin paitoihin ja solmioihin pukeutunutta nuorta miestä soittaa Eerikinkadulla olevalla sisäpihalla sähköistä musiikkia rautaritilän päällä. Ritilän alapuolella olevasta parkkihallista takaisin pihatasanteelle kimmahtava ääni entisestään korostaa kaikulaitteen muokkaamaa soundia.
On kesäkuun 19. päivä 1963, paikkana Eerikinkatu 9 b:n valopiha, entinen Grönroosin kulma, johon 1960-luvun alussa perustettu levykauppa ja konserttitoimisto Musiikki-Mosse oli paria vuotta aikaisemmin muuttanut. Helsinkiläisen The Sounds-yhtyeen vanhasta Emma-valssista tammikuussa tekemä moderni sähkökitaraversio on juuri noussut listaykköseksi ja Sounds on nyt ensimmäistä kertaa keikalla Turussa. Musiikki-Mosse on keikan sponsori. Musiikin nimi on rautalanka.”

Puhdas rautalanka hiipui kun liverpoolilainen beat iski. Pelkkä instrumentaali ei enää riittänyt vaan komppiin piti saada poweria ja laulu tuli olennaiseksi osaksi soittoa. The Sounds yritti sopeutua tilanteeseen mm. Raittisten Jussin ja Eeron hetkellisellä mukaantulolla ja Johnny Liebkindin ryhdyttyä laulusolistiksi, mutta aika oli jo ajanut ohi. Ennen Raittisia The Sounds tapaili yhteistyötä myös vuoden 1959 Suomen ensimmäisen rockkuninkaan Rock-Jerryn kanssa. Hanke ei edennyt alkua pidemmälle. Maailmat eivät ehkä oikein siinä vaiheessa kohdanneet.

Rock-Jerryn alkutaipaleeseen kuuluu myös osanen turkulaista rockhistoriaa kun hän lokakuun puolivälissä vuonna 1959, paria kuukautta ennen kun hänet kruunattiin Suomen ensimmäiseksi rockkuninkaaksi, kävi esiintymässä ”helsinkiläisenä iskelmälaulajana” elokuvateatteri Kino-Turussa ennen Tommy Steelen tähdittämän ”Herttua farmareissa” -elokuvan ensi-iltaa. Paikallaolijoiden muistikuvan mukaan Kaj Järnström esitti silloin ainakin kappaleen ”Soldie, soldier won´t you marry me” ja mahdollisesti myös ”Waltzing Mathildan”.

Rockkuninkuuden myötä Rock-Jerry sai myös levytyssopimuksen. Levytysuran yksittäisenä huippukohtana moni pitää hänen tulkintaansa ”Party”-kappaleesta, jota osa alan harrastajista uskaltaa pitää jopa aivan vertailukelpoisena Elviksen versioon. Tosin Rock-Jerryn tulkinta oli pikemminkin peräisin Wanda Jacksonin kuin Elviksen Party-tulkinnasta.

Kun alkuperäisen rock & rollin suosio Suomessa hiipui viimeistään siinä vaiheessa kun rautalanka löi läpi, myös rokkareiden ura oli katkolla. Osa lopetti ja osa muutti tyyliään. Rock-Jerry ei varsinaisesti tehnyt kumpaakaan lyhyttä folk-kautta lukuunottamatta mutta julkiset esiintymiset harvenivat radikaalisti kymmeniksi vuosiksi.

The Sounds tulee Turkuun kahden setin voimin. Aluksi on akustinen osuus, jossa kuullaan rautalankaklassikoja akustisesti ja Rock Jerry tulee solistina esittämään rhythm & blues-tyyppistä musiikkia. The Soundsin toinen setti on puhdasta sähköistä rautalankaa ja Rock Jerryn tullessa solistiksi siirrytään perinteiseen rock & rolliin.

Myös The Spiders (1962-1965) taisteli aikoinaan muuttuvan musiikkityylin myllerryksessä ja oivalsi suhteellisen varhain laulun merkityksen rautalangan ja beatin murrosvaiheessa. Yhtye ei aikanaan saanut kuitenkaan oikeanlaista beat-sykettä soittoonsa ja kun arkipäivän työ ja muut kiireet iskivät päälle, oli lopettamisen aika. Kunnes eräänä päivänä…

Comments are closed.